onsdag 24 augusti 2011

Lussebullar med eller utan fyllning

 
Lussebullar

Ingredienser
ca 35 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g  Kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl


Fyllning om så önskas (godast så klart !):
Madelmassa
Vaniljsocker
Margarin

Garnering:
Ägg
Pärlsocker

Gör så här:
  1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull.  
  2. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.  
  3. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.  
  4. Tillsätt  kesella , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.  
  5. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.  
  6. Sätt ugnen på 225 grader. 
  7. Alt 1 utan fyllning: Gör vanliga fina lussebullar, rulla "ormar" och ringla ihop den åt varsit håll från varsin ände till
    de möts på mitten.
     
  8. Alt 2 med fyllning: Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut degen platt
    (som med vanliga bullar)
  9. Hyvla margarin (med osthyvel)  och lägg ut över degen, riv madelmassa över  och sila över vaniljsocker.  
  10. Vik sedan degen på mitten och skär remsor som du gör lussekatter av, eller rulla ihop hela degen och skär "bull delar". 
  11. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Garnera med russin eller pärlsocker.  
  12. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.   
  13. Pensla med uppvispat ägg. 
  14. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. 
    (Stora figurer gräddas i 175 grader i 10-15 min


MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar