lördag 8 oktober 2011

Kolakakor med en beröring av choklad


Kolakakor med en beröring av choklad
(superenkelt!)

Ingredienser
200gr smör
1,75 dl strösocker
1,75 msk vaniljsocker
2tsk bakpulver
2,5 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl (gärna fullkorn, det använder jag oftast)

Baka kakorna så här
  1. Låt smöret mjukna lite i rumstemperatur och vispa ihop det med sockret. (använd elvisp)
  2. Häll i vaniljsocker, bakpulver och sirap och vispa. Det blir en ganska hård smet.
  3. Nu vispar du i mjölet lite i taget, det kommer tillslut bli som en smulig röra.
  4. Häll ut det på ett bakbord el liknande och knåda ihop det till en deg.
  5. Dela i fyra delar och knåda varje var för sig.
  6. Lägg ett bakplåts papper på en plåt
  7. Gör nu dina fyra degklumpar till fyra stycken ormar
    (om de smular isär, knåda mer, blir det omöjligt att göra en orm?
    - Ha i lite smält smör, ca 0,5-1 tsk)
  8. Lägg två ormar på plåten och grädda i ca 18-22 min på 175 grader tills de fått en gyllenbrun fin färg.
    (ormarna smälter ut)
  9. När du tagit ut dem,  låt dem svalna ca 1 minut och du kan ta en degskrapa eller kniv och skära fina sneda bitar.
  10. Lägg över dem på ett galler med en stekspade och på med en bakduk så stelnar de.
    (kakorna är nu klara om du vill ha dem utan choklad)
  11. Gör samma med resterande deg ormar.
  12. När alla kakor svalnat, smälter jag ca 100 gr blockchoklad som jag sedan ringlar över alla kakor med en sked eller sprits.

    Nu är det bara att mumsa på!
    Går utmärkt att frysa!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilken fin blogg. Hitta massa gott som jag nu tänker prova. Roligt.

    SvaraRadera
  2. ÅÅ vad kul att du tycker det, Tack ♥
    Ja jag försöker uppdtaera så gott det går, massor av mer kommer nu inför julen också! Håll utkik ;)

    SvaraRadera